بیوگرافی سیدجواد رضویان

%name بیوگرافی سیدجواد رضویان

 
مدرک تحصیلات : لیسانس نقاشی

سیدجواد رضویان (متولدٔ ۱۳۵۳) هنرمند، سینما و تلویزیون زاده شهر قم هست.

زندگی جواد رضویان
سیدجواد رضویان از پدری قمی و مادر یزدی در شهر قم چشم به جهان گشود . او به طور تصادفاً داخل شاخه بازیگری شد. او در سال اول دانشگاه با مهران غفوریان و امیر غفارمنش و بیژن بنفشه‌خواه همکلاس بود و به کمک آنها داخل این شاخه شده هست. جواد رضویان از سال ۱۳۷۳ در فضا بازیگری مشغول به کار شده هست. در سریال‌های متعددی از جمله سیب خنده، مجیددلبندم و باغچه مینو… شرکت کرد.

رضویان بچه درسخواني بوده اما در عين حال لجوج و شيطان، بطوريکه بخاطر لجبازي با پدرش درامتحانات ثلث سوم سال دوم راهنمايي شرکت نکرد تا يکضرب ردشده شود. در خاطرات خود بيان کرده که: در دوران راهنمايي يا بايد از سردخانه‌ها بيرون مي‌کشيدنش يا از زير تابوت شهدا چون دلباخته اعزام به جنگ بود. در نوجواني و جواني‌اش عشق خاصي به جنگ داشته و هميشه در فعالیت بوده که به جنگ برود. ولي چون پدر و مادر وي رضايت نمي‌دادند به طور مخفيانه و بدون رضايت پدر و مادر براي رفتن به جبهه فعالیت مي‌کرد و به گفته خودش هيچ وقت پیروز نشد که به جبهه برود.

از علايق شخصي رضويان مي‌توان به طرز لباس پوشيدن او اشاره کرد که بيشتر اسپرت مي‌پوشد و به لباس خريدن علاقه خاصي دارد و دلباخته همگام بودن با مد روز هست.

او با سریال سیب خنده به تلویزیون آمد. ولی با سریال طنز پاورچین به کارگردانی مهران مدیری به پیروزی رسید و در پاداش بزرگ این پیروزی را دوباره‌کاری کرد. جواد رضویان یکی 2 تجربه کارگردانی هم داشته که البته نتوانست در این زمینه موفقیتهایی که در فضا بازیگری بدست آورده بود را دوباره‌کاری کند. او تا اکنون در چند دام فیلم نیز بازی کرده و تا به حال چند آلبوم نیز بیرون داده هست .او دارای 1 فرزند دختر به نام يامين هست ,نارنجی رنگ مورد علاقه اوست و سبک نقاشی اش الیستراسیون هست سبک تصویر سازی کودک.

فعاليت در زمينه موسيقي و آهنگ:
رضويان تا بحال چند آلبوم منتشر کرده هست، از چند آهنگ اين بازيگر و خواننده مي توان به «تقدير»، «دلت مياد»، «دنيا ديگه مثل تو نداره»، «بانوي قصه»، «اقبال نميشه انگار»، «ميخوام تو ابرا»، «بيا پيشم بابا»، «بزن بريم» ،«لحاف دوزي» و… اشاره کرد.

 

فعاليت در شاخه نقاشي:
او ليسانس نقاشي دارد و سبک نقاشي هايش اليستراسيون هست.اين سبکِ نقاشي کودک هست.
دليل علاقمندي او به شاخه نقاشي به آشنايي او با مهران غفوريان مربوط مي‌شود. راهنمايي‌ها و تشويق‌هاي مهران سبب شد که جواد به شاخه نقاشي علاقمتد شود و به طور اتفاقي داخل اين شاخه شده و سال اول دانشگاه با مهران غفوريان و امير غفارمنش و بيژن بنفشه خواه همکلاس بوده و به کمک آنها داخل اين شاخه شده هست.

بیشتر بخوانید:  بیوگرافی بهاره رهنما

   %name بیوگرافی سیدجواد رضویان

  مصاحبه اي کوتاه با جواد رضويان در مورد کارگرداني‌اش:

-شما به عنوان بازيگري مطرح در گونه كمدي شناخته شده‌ايد. فكر مي‌كنيد اين موفقيت را بتوانيد در كارگرداني تكرار كنيد؟
از همان سال اول كه داخل بازيگري شدم شرايطي مهيا نبود كه بتوانم در كارم شناخته شوم، اما با گذشت روزگار و كسب تجارب مختلف و كار كردن با كارگردانها و بازيگران پیشه اي‌تر به تكاملي رسيده‌ام كه برخي دوستان لطف مي‌كنند و مي‌گويند در كارهاي كمدي به توفيقاتي دست پيدا كرده‌ام. در كارگرداني هم نياز به مجال دارم. اميدوارم بتوانم اثري كه در شأن و اندازه مخاطب مشكل پسند ايراني هست، ارائه كنم..

-تجربه طولاني مدت بازيگري در فيلم‌هايي كه نقاط مشترك زيادي داشت و كمدي‌هايي بود که سبك خاص خودتان را داشت، اينها چه تأثيري روي كارگردانيتان گذاشت؟ از فيلمنامه و بازيگران انتظار داشتيد ادامه مسيري كه تا به حال در آن حركت كرده‌ايد را شكل دهند يا مي‌خواستيد كار جديدي ارائه كنيد؟
قطعا مي‌خواستم كار جديدي ارائه كنم و به اصطلاح طرحي نو در اندازيم؛ چون خودم از جواد رضويان تكراري کوفته شده بودم كه مثلا در خيلي از فيلم‌ها از روستا داخل شهر مي‌شد. خودم از اين تكرار عقب‌نشینی مي‌كردم، اما خيلي وقتها مجبور مي‌شدم و در رودربايستي قرار مي‌گرفتم. بدون تعارف عرض مي‌كنم خيلي وقتها برحسب نياز بود. بعضي دوستان هم با آسان پنداري به اين كار نگاه مي‌کردند و فكر مي‌كردند چه كاري جواد رضويان را نود شب يا بيشتر در تلويزيون نگه مي‌دارد و مردم را هم جذب مي‌كند، همان روش را در سينما نيز انجام كنيم. اما سينما با تلويزيون كاملا تفاوت دارد. به دليل كم اطلاعي، اندازه كارگردان‎ها و نويسندگان كمدي خوبمان به اندازه انگشتان دست هم نمي‌رسد. به همين علت اگر كاري كمي از درجه معمولي بهتر شود نمره عالي به آن مي‌دهيم. گاهي که به سريال‌هاي قديمي‌اي که در آن بازي كرده ام نگاه مي‌كنم، ميبينم طي اين سال‌ها، كمدي پيشرفت چشمگيري نداشته و حتي گاهي پسرفت كرده‌ايم.

-شما در مسيري كه حركت مي‌كرديد مخاطب خاص خودتان را داشتيد و پیروز بوديد. فكر مي‌كنيد پیش رفتن آن مسير پاسخگوي مخاطب نبود؟
جلب مخاطب را موفقيت نمي‌دانم. مخاطب در يك تاثیر با شخصيت همذات پنداري مي‌كند و اين همراهي ادامه مي‌يابد. اين دليل بر توفيق بازيگر نيست، بلكه نشانه صبوري و به عقيده من ترحم مخاطب نسبت به بازيگر هست. مثلا در بعضي كارهايي كه اين اواخر در سينما انجام دادم، دوست نداشتم مخاطب به خاطر گذشته ام به سينما برود. دوست داشتم اگر جذب كار مي‌شود، فردا بگويد برويد ببينيد جواد رضويان چه فيلمي بازي كرده، 9 اين كه بگويد او را شبيه فيلم‌هاي قبلي‌اش ديديم. اين تكرارها اندوهگین خاطرم مي‌كرد. اين تكرار در مورد بسياري از دوستانمان هم است. مشكلات زيادي مثل محدوديت در شوخي با اصناف و مشاغل و گرايش‎ها و عقيده‌ها هم وجود دارد كه سبب ميشود متنها محدود شود.

بیشتر بخوانید:  بیوگرافی لیلا بلوکات

%name بیوگرافی سیدجواد رضویان

-به دليل دور شدن از اين تكرار بود كه در سريال خودتان بازي نكرديد؟
خيلي از دوستان به اين باور رسيده بودند كه كارگرداني ميكنم تا در كار خودم بازي كنم. ميخواستم اين تفكر را از بين ببرم. همين طور اگر جاي هر كدام از بازيگران مي‌خواستم بازي كنم، نمره پايينتري از آنها مي‌گرفتم.

-از فرق كار تلويزيوني و سينمايي گفتيد. كمي در اين مورد توضيح دهيد.
نمي توانيم سينما و تلويزيون را به هم نزديك كنيم. در سينما مواردي است كه حاوی مميزي نمي شود، ولي در تلويزيون به آنها نمي شود نزديك شد. در سينما در گفتن خيلي از ديالوگ‌ها و ساختن خيلي از موقعيتها آسوده تر مي‌توانيم عمل كنيم. ساختار سينما و تلويزيون ما كاملا از هم جداست.

-از مجموع صحبتهايتان و اين همه تغييري كه در تفكرتان به وجود آمده، مي شود به اين نتيجه رسيد كه از اين به بعد قرار هست جواد رضويان را با سبك و سياق جديدي ببينيم؟
اصلاً به همين خاطر هست كه در 2 سال اخير كم كار شده ام. واقعاً دلم ميخواهد چيزي كه در شأن و لياقت مخاطب سينما و تلويزيون هست، ارائه كنم. بعضي دوستان منتقد ما را نقد مي كنند، اما آنقدر نقدها مغرضانه هست و كم لطفي در آن وجود دارد، آنقدر نقدها شخصي هست كه مردم شگفت‌زده ميشود. هرچند اگر جايي حرف حسابي زده شد، سعي كرده ام آويزه گوشم كنم. اما وقتي غرض ورزي و بي انصافي ميبينم، خيلي جدي نميگيرم. نقد مردم برايم حكم هست، آنها هستند كه نمره قبولي و ردي كارهايم را ميدهند.

-نكته اي است كه به عنوان كلام آخر افزایش كنيد؟
اميدوارم مخاطب همانطور كه مرا تا اينجا تحمل كرده باز هم تحمل كند. واقعا اين 2 سال سختي كشيدم تا كار نكنم. ما به كار كردن جلوي دوربين خلق داريم. خلق داريم كه در خيابان راجع به كارهايمان گفت‌وگو كنند. در اين 2 سالي كه كار نكردم واقعا رياضت كشيدم. من بچه تلويزيون هستم، اما گلايه هايي دارم. بعد از «قرارگاه مسكوني» يك سال سريالم بلاتكليف ماند كه سبب شد حس كنم از منزل خودم رانده شده ام و اين حس بسيار بدي بود. خودم را بچه گروه كودك ميدانم و آرزو دارم روزي به گروه كودك برگردم.

بیشتر بخوانید:  بیوگرافی فردوس کاویانی

%name بیوگرافی سیدجواد رضویان

فیلم شناسی سید جواد رضویان

سینما    

سال نام فیلم سمت کارگردان اکران
۱۳۹۱ شیطان شلوار لی نمی‌پوشد هنرمند علی عطشانی
۱۳۹۱ کالسکه هنرمند آرش معیریان
۱۳۸۹ کمی شیرین، بسی فرهاد هنرمند، کارگردان جواد رضویان
۱۳۸۹ اخلاقتو خوب کن هنرمند مسعود اطیابی ۱۳۹۰
۱۳۸۸ 1 جیب پر پول هنرمند قدرت‌الله آشتی‌میرزایی ۱۳۸۹
۱۳۸۷ اخراجی‌ها ۲ هنرمند مسعود 10 نمکی نوروز ۱۳۸۸
۱۳۸۷ زندگی شیرین هنرمند قدرت‌الله آشتی‌میرزایی ۱۳۸۸
۱۳۸۷ چارچنگولی هنرمند سعید سهیلی ۱۳۸۷
۱۳۸۷ 10 رقمی هنرمند همایون اسعدیان ۱۳۸۷
۱۳۸۷ دلداده هنرمند قدرت‌الله آشتی‌میرزایی ۱۳۸۷
۱۳۸۵ کلاهی برای باران هنرمند مسعود نوابی ۱۳۸۶
۱۳۸۳ شاخه گلی برای عروس هنرمند قدرت‌الله آشتی‌میرزایی ۱۳۸۵
۱۳۸۳ شارلاتان هنرمند آرش معیریان ۱۳۸۴

فیلم ویدیویی-تلویزیونی

سال نام فیلم ویدیویی-تلویزیونی سمت کارگردان توضیحات
1393 پاشنه بلند هنرمند علی عطشانی
۱۳۹۱ بی نشون هنرمند پدرام بهرامی فر
۱۳۸۹ لیمو ترش هنرمند، کارگردان جواد رضویان
۱۳۸۸ به روح پدرم هنرمند، کارگردان جواد رضویان
۱۳۸۶ معتاد اجباری هنرمند مهدی مظلومی

سریالٔ تلویزیونی

سال نام سریال سایر سمت‌ها کارگردان شبکه پخش ایام
۱۳۹۲ شوخی کردم هنرمند مهران مدیری شبکه نمایش خانگی زمستان ۱۳۹۲ روتین
۱۳۹۱ خروس هنرمند سعید آقاخانی ۲ تابستان ۱۳۹۲ رمضان
۱۳۹۰ مهمانان ویژه کارگردان جواد رضویان ۵ بهار ۱۳۹۱ روتین
۱۳۹۰ کسی خوابه؟ کارگردان جواد رضویان ۱ بهار ۱۳۹۱ نوروز
۱۳۸۷ مامور بدرقه هنرمند سعید سلطانی ۵ تابستان ۱۳۸۷ رمضان
۱۳۸۶ چارخونه هنرمند، خواننده سروش راستی ۳ زمستان ۱۳۸۶ روتین
۱۳۸۵ عقب‌نشینی بزرگ نویسنده محمدحسین لطیفی ۳ زمستان ۱۳۸۶ دههٔ فجر
۱۳۸۴ قرارگاه مسکونی هنرمند، کارگردان، خواننده جواد رضویان ۵ نوروز ۱۳۸۷
۱۳۸۴ ارثیه بابام هنرمند، کارگردان جواد رضویان ۳ روتین
۱۳۸۴ پاداشٔ بزرگ هنرمند مهران مدیری ۳ روتین
۱۳۸۱ باغچهٔ مینو هنرمند، خواننده مهدی مظلومی ۳ روتین
۱۳۸۱ پاورچین هنرمند مهران مدیری ۵ روتین
2 و نیم هفته هنرمند ۳
سیب خنده هنرمند، نویسنده رضا عطاران ۳
صفر درجه هنرمند ۵

تصاویر جواد رضویان   %name بیوگرافی سیدجواد رضویان

تصویرها جواد رضویان

 %name بیوگرافی سیدجواد رضویان

تصاویر جواد رضویان %name بیوگرافی سیدجواد رضویان     جواد رضویان%name بیوگرافی سیدجواد رضویان

مرجع

مطلب پیشنهادی

زندگینامه فاطمه گودرزی

سرگذشت: فاطمه گودرزی فاطمه گودرزی 19 تیر سال 1342 در تهران چشم به جهان گشود. …