پنج مزیت برتر سیستم داکت اسپلیت در پروژه های مسکونی چیست؟

تعاریف بسیاری از داکت اسپلیت توسط کارشناسان و تولیدکنندگان برای معرفی این مدل از دستگاهها ارائه شده  است، اما اگر بخواهیم به زبانی ساده تر و عمومی تر این دستگاه را توصیف کنیم بهتر است از کاربری و نوع استفاده آن کمک بگیریم تا مخاطبین به راحتی با این مدل دستگاه ها آشنا شوند.

در بعضی از ساختمان ها به علت نوع معماری و حجم فضا امکان استفاده از مدل های متداول اسپلیت وجود ندارد و یا در صورت استفاده باید از تعداد زیادی اسپلیت کمک گرفت و همچنین در سیستم اسپلیت باید از تعداد زیادی پنل دیواری کمک گرفت و همچنین برای گرمایش باید از تعداد زیادی رادیاتور نیز استفاده کرد که به جهت زیبایی و معماری داخلی مشکل ساز می شود. در چنین شرایطی و در صورت داشتن سقف کاذب مناسب، بهترین راه حل، استفاده از دستگاه داکت اسپلیت است که علاوه بر سرمایش و گرمایش محیط از طریق کویل DX  امکان تامین هوای تازه را نیز خواهد داشت و نیز برای کاهش هزینه انرژی در زمستان (با توجه به کمتر بودن هزینه گاز نسبت به برق در ایران) می توان از کویل آب گرم استفاده نمود.

همانطور که از اسم دستگاه مشخص است، داکت به معنی کانال بوده و در اجرای این دستگاه ها از کانال استفاده می شود و یا به توصیفی دیگر این مدل دستگاه ها در داخل سقف کاذب طبق استاندارد، نصب شده و با متصل شدن به کانال های از پیش طراحی و اجرا شده امکان توزیع مناسب هوای تهویه شده را در محل های مورد نظر و به مقدار مورد نیاز فراهم می سازد.

vfcrekvgcogjogjigj 300x161 پنج مزیت برتر سیستم داکت اسپلیت در پروژه های مسکونی چیست؟

مزایای داکت اسپلیت

  • استفاده از یک دستگاه برای یک فضای بزرگ به جای چندین دستگاه
  • امکان استفاده از کویل آب گرم برای گرمایش محیط و کاهش حداکثری مصرف برق در زمستان
  • توضیع هوا به مقدار مورد نیاز در هر فضا و جلوگیری از تحمیل بار اضافی و مصرف انرژی زیاد
  • امکان پرتاب باد با دریچه های دیواری و سقفی منوط به طراحی کانال
  • مخفی بودن پنل داخلی به علت قرار گرفتن در داخل سقف کاذب

معایب داکت اسپلیت

  • اجرای کانال و دریچه بازدید دستگاه با توجه به محدودیت های فضا
  • مخلوط شدن هوای کلیه فضاهایی که با یک دستگاه تهویه می شوند
  • امکان تنظیم و کنترل جداگانه دما برای همه واحدهایی که با یک دستگاه تهویه می شوند مقدور نیست.
  • افت فشار استاتیکی در صورت بستن کویل آبگرم و بالا رفتن مصرف انرژی
  • صدای زیاد در صورت طراحی و اجرای اشتباه کانال
بیشتر بخوانید:  ازدواج روی پل برای فرار از محدودیت های کرونایی/ تصاویر

refvglkeityu458vyj45oym 300x200 پنج مزیت برتر سیستم داکت اسپلیت در پروژه های مسکونی چیست؟

کانال کشی داکت اسپلیت

کانال کشی داکت اسپلیت یا در واقع کانال داکت اسپلیت ضروری ترین و مهمترین عنصر در اجرای سیستم تهویه مطبوع می باشد و لازم به ذکر است رعایت نکات اجرایی و فنی در طراحی و انجام محاسبات ابعاد کانال ها و مسیرهای انتقال رفت و برگشت در کانال کشی داکت اسپلیت در انواع سیستم های تهویه ساختمانی و به کارگیری کانال عایق دار فاکتور بسیار مهم وموثری می باشد که سبب تغییر در سطح کارایی یا راندمان کاری دستگاه می باشد.

ابعاد کانال داکت اسپلیت نقش بسیار مهمی در رضایت کاربر داکت اسپلیت دارد.

برای این موضوع باید به نکات زیادی توجه نمود ، برخی از این نکات عبارتند از :

  • ضخامت مناسب کانال
  • عایق کانال
  • تقسیم باد صحیح به وسیله ی تیک آف ها
  • ساپورت دقیق جهت جلوگیری از شکم آوردن کانال
  • انتخاب دقیق مسیر کانال کشی به صورت حداقلی جهت افزایش راندمان در عین حال همکاری منطقی با مهندس معمار
  • همچنین در صورت انتخاب کانال فلکسی جهت انتقال هوا حتما با یک تیم متخصص این این نوع کانال کشی همکاری کنید.

برای به دست آوردن ابعاد کانال باید از طریق نرم افزارهای مربوطه و وارد کردن پارامترهای افت فشار، ظرفیت هوادهی و سرعت هوا در کانال میزان سایز کانال را مشخص نمایید.

در پایان باید به این موضوع اشاره نمود که سیستم های داکت اسپلیت چنانچه کانال ها توسط طراح محاسبه گردد و بدون نقص اجرا گردد سیستم های بسیار مناسبی برای کاربری های مسکونی و اداری می باشند که به دلیل مجزا بودن برای هر واحد بسیار کاربردی می باشند.

با توجه به موارد کاربرد فراوان جهت ایجاد تهویه مطبوع از طریق داکت اسپلیت برای محیط های خانگی، اداری، تجاری و حتی صنعتی، لذا طراحی و اجرای یک سیستم استاندارد کانال کشی داکت اسپلیت از اهمیت فراوانی برخوردار است.در سال های اخیر از روش های مختلف از جمله انواع داکت های هوارسان با مقاطع گرد و چهارگوش برای کانال کشی داکت اسپلیت بهره گرفته می شود. به همین منظور به بررسی و معرفی انواع روش های گوناگون جهت کانال کشی داکت اسپلیت می پردازیم.

  • کانال کشی گالوانیزه
  • کانال کشی پلی اورتان
  • کانال کشی فلکسیبل
بیشتر بخوانید:  (تصاویر) سوگواری بازماندگان سونامی با تلفنی که هیچ جا وصل نیست!

کانال کشی داکت اسپلیت از نوع کانال گالوانیزه

کانال گالوانیزه به کار رفته در این نوع کانال کشی داکت اسپلیت قدیمی ترین نوع از انواع کانال کشی داکت اسپلیت می باشد که هنوز هم به دلیل در دسترس بودن و سهولت کاربری مورد استفاده فراوانی قرار می گیرد. این نوع کانال از لحاظ شکل ظاهری به دو دسته چهارگوش و گرد تقسیم و تولید می شوند. به منظور افزایش بهره وری این دسته از کانال های مورد استفاده در کانال کشی داکت اسپلیت، از عایق کاری آن پس از نصب بهره برد که بهترین نوع عایق برای این منظور عایق الاستومری می باشد. علاوه بر نوع عایق ذکر شده می توان از گزینه های دیگری نیز برای این منظور استفاده کرد مانند عایق پلی اتیلن اما این نوع عایق به کار رفته در کانال کشی داکت اسپلیت در اثر گذشت زمان تحلیل رفته و از بین می رود و در نهایت سبب کاهش سطح راندمان کاری سیستم تهویه به دلیل هدر رفت انرژی خواهد شد. علاوه بر موارد اشاره شده می توان از فلنج فلزی برای اتصال دو کانال به هم و ساپورت میل پیچ کانال برای تراز آن استفاده کرد.

کانال کشی داکت اسپلیت از نوع کانال پلی اورتان

استفاده از کانال پلی اورتان در سیستم کانال کشی داکت اسپلیت که با نام کانال پیش عایق نیز شناخته شده است گونه ای از محصولات جدید ساختمانی می باشد که بسیاری از معایب کانال گالوانیزه را کاهش داده و بر مزایای خود افزوده است. از لحاظ مشخصات فنی می توان گفت که این نوع کانال دارای روکش آلومینیومی بر روی خود و فوم تزریقی پلی اورتان در میان جداره ها اشاره کرد که به دلیل دارا بودن این ساختار تا حد زیادی از هدر رفت انرژی کاسته شده و سبب ایجاد سرمایش و گرمایش مطلوب در سیستم داکت اسپلیت و نهایتا محیط خواهد شد. این محصول که در حالت کلی گزینه مناسبی برای سیستم کانال کشی داکت اسپلیت می باشد از نظر قیمت در سطح کمتر و کیفیت در سطح بالاتری از کانال گالوانیزه می باشد. لازم به ذکر است که در حال حاضر شرکت های متعددی در زمینه تولید کانال پیش عایق یا پلی اورتان فعالیت می کنند که به منظور دریافت لیست قیمت به روز آن ها می بایست با واحد فروش آن ها تماس برقرار کرد.

بیشتر بخوانید:  دختری که کامل یخ زده بود به طرز شگفت انگیزی زنده شد!

شایان ذکر است که عایق کاری کانال کشی داکت اسپلیت پس از نصب به ویژه در فضاهایی که با محدودیت ارتفاع سقف روبرو هستیم مانند سقف کاذب، با مشکلات فراوانی همراه خواهد بود و لذا این موضوع سبب  گسترش استفاده از محصولاتی مانند کانال پلی اورتان در کانال کشی داکت اسپلیت خواهد بود. در واقع کانال کشی داکت اسپلیت از نوع کانال فلکسیبل بهترین و مناسب ترین نوع برای این فعالیت به شمار می رود که در ادمه به توصیف و مشخصات فنی آن خواهیم پرداخت.

کانال کشی داکت اسپلیت از نوع کانال فلکسیبل

همانطور که قبلا نیز گفته شد این نوع کانال مصرفی در کانال کشی داکت اسپلیت مناسب ترین گزینه برای این امر می باشد که در ساختار از یک روکش آلومینیوم در داخل، فنر مارپیچ در میان لایه ها و عایق در میان این دو جزء می باشد. جنس عایق مصرفی در کانال کشی داکت اسپلیت می تواند از انواع پلی استر، پشم شیشه، پلی اتیلن و الاستومری باشد که بهترین نوع آن عایق الاستومری مصرفی در کانال کشی داکت اسپلیت می باشد.

از مزایای این کانال می توان حمل و نقل آسان، هزینه کمتر و دارا بودن شرایط نصب در فضاهایی که اجرای کانال کشی داکت اسپلیت سخت می باشد اشاره کرد. از دیگر مزایا و مشخصات فنی کانال مورد استفاده در کانال کشی داکت اسپلیت می توان موارد زیر را برشمرد :

  • سطح صاف و صیقلی در داخل و در نتیجه افت فشار کم در کانال کشی داکت اسپلیت
  • عدم جذب رطوبت و انتشار گرد و غبار ناشی از انحلال عایق در اثر مرور زمان در فضا
  • دارا بودن مقاومت خوب در برابر مواد شیمیایی و آنتی باکتریال بودن که سبب استفاده از آن در کانال کشی داکت اسپلیت اماکن درمانی خواهد شد
  • تا حدودی عایق صوت نیز می باشد
  • بهترین نوع عایق برودتی که دارای دامنه تحمل دمایی 30- تا 150+ درجه سانتیگراد می باشد.

مطلب پیشنهادی

تفاوت ویتر و سالن کار چیست؟

سالن کار و ویتر دو عضو اساسی در صنعت رستوران‌داری و خدمات غذایی هستند و …