همه چیز درمورد سنگ فیروزه و تاریخچه استفاده از آن

relvgkm350tinu3509n9njte5gj 300x200 همه چیز درمورد سنگ فیروزه و تاریخچه استفاده از آن

تاریخچه سنگ فیروزه

سنگ فیروزه به دلیل رنگ زیبا و خواص معجزه آسای استفاده از سنگ فیروزه بر بدن و خرید فیروزه، در گذشته به نمادی از بهشت بر روی زمین شناخته می شده است. این سنگ از کهن ترین سنگ هایی است که جهانیان به خود دیده اند و از دیرباز از آن در ساخت زیورآلات و سنگ فیروزه استفاده میشده است. ارانیان باستان آن را پیروزه به معنای پیروزی می نامیدند و به گفته قدیمی تر ها با نگریستن در سنگ فیروزه، احساس پیروزی در جنگجویان افزایش می یافته است. سپس به مرور زمان توسط اعراب این لغت معرب شده و به فیروزه تغییر شکل داده است. در زبان انگلیسی این سنگ با نام سنگ ترکی خوانده میشود و از واژه فرانسوی pierre Turquise  برگرفته شده است. واقعیت تاریخی این نام گذاری به زمان های دوری برمیگردد که تاجران ایرانی و سایر کشور های خاورمیانه از راه ترکیه با اروپا تجارت میکردند، سنگ فیروزه را از طریق این کشور وارد اروپا کرده اند و اروپاییان تصور این را داشته اند که این سنگ در ترکیه استخراج می شود. با این همه گفتنی است استفاده از این سنگ در به عنوان ست فیروزه در اروپا طرفداران زیادی دارد.

جالب تر اینکه این سنگ در ترکیه به نام fayruz خوانده می شود و ترک ها هم تنوع خاصی در استفاده از سنگ فیروزه در بین جواهرتشان داشته اند. استفاده در انگشتر ها، گردنبند و نگین ها بسیاری از بانوان جهان را به فیروزه علاقه مند کرده است.

استخراج مرغوبترین سنگ در ایران، آن هم در یکی از بزرگترین و اولین معادن کشف شده از این سنگ در جهان، مربوط به شهرستان نیشابور است که قدمتی سه هزار ساله دارد. در ایران برای قرن ها در تزینن و زیبا سازی بسیاری از ابنیه، مساجد، اشیاء و ساخت جواهرات فیروزه از این سنگ استفاده شده است. این استفاده در زیبا سازی به ایران محدود نشد و در کشورهایی که د قرن ها با ایران مراوده و یا حتی جزئی از ایران بودند، استفاده شده استو. برای مثال در ساخت بنای تاج محل از صدها قطعه فیروزه ارزشمند استفاده شده است.

بیشتر بخوانید:  اهمیت طرح جابربن حیان در نظام آموزشی | آموزش خلاقیت محور

اطلاعات و زیبایی های سنگ فیروزه

از خواص درمانی فیروزه و تاریخچه پر آوازه ی این سنگ که بگذریم، می توان فیروزه را به یکی از زیبا ترین سنگهایی که در جواهرات مورد استفاده قرار گرفته شده است یاد کنیم. سنگ فیروزه با رنگ های آبی روشن و سبز که همانطور که پیش تر در مقاله خواص فیروزه بیان شد به دلیل املح موجود در آن، وجود دارد که بالطع سنگ فیروزه هم با این رنگ ها موجود است.

همانطور که می دانید بهترین فلز برای استفاده در رکاب انگشتر و یا پلاک فیروزه، نقره است. رنگ نقره با ترکیب در رنگ فیروزه، باعث درخشیدن هرچه بیشتر نگین ها در جواهرات فیروزه ای میشوند و از آن طرف این سنگ به نقره ی استفاده شده در ساخت، جلای دوچندان داده است.

همانطور که پیشتر نیز بیان شده بود فیروزه معرب واژه پارسی پیروزه است. فسفات ۀبدار طبیعی آلومینیم است که درون دستگاه کج وجهی متبلور می شود. این سنگ در ترکیب با مس، به رنگ آبی است و به عنوان جواهر به کار می رود. فرمول شیمیایی این سنگ CuAl6 [ (OH)2 – PO4]4.4H2O است که به عنوان یک کانی کمیاب و ارشمند در جواهرات فیروزه کاربرد دارد. این سنگ در طیف های آبی روشن تا سبز که بسته به میزان فسفات در انواع سنگ فیروزه متفاوت است. و سختی این سنگ بخودو 6-5 تخمین زده شده است.

این سنگ از معدن فیروزه استخراج شده و سپس توسط فیروزه تراشان شکل داده می شود و از آن به عنوان نگین در ساخت انواع انگشتر، گردنبند، گوشواره و ست فیروزه استفاده می شود. استفاده و همراه داشتن این سنگ در دین اسلام بسیار توصیه شده است.

بیشتر بخوانید:  ۶ هزار کیلومتر برای شکستن قفل عشق پیموده شد

سنگ فیروزه در مناطق زیادی یافت نمی شود. آمریکا، مصر، ایران و هندوستان از جمله کشورهایی است که در آن معدن سنگ فیروزه شناسایی شده است، که بهترین نوع فیروزه در جهان به دلیل داشتن رگه های فیروزه، فیروزه نیشابور و هندی می باشد.

همچنین در شهر دامغان استان سمنان و شهر بابک کرمان، معادن بزرگی از فیروزه وجود دارد که از نظر بزرگی قابل مقایسه با معدن فیروزه نیشابور می باشد.

مطلب پیشنهادی

تفاوت ویتر و سالن کار چیست؟

سالن کار و ویتر دو عضو اساسی در صنعت رستوران‌داری و خدمات غذایی هستند و …