موزه نان مشهد

نخستین موزه نان جهان در آلمان و در سال 1955 افتتاح شد. به مرور زمان در کشورهای دیگر نیز موزه نان به راه افتاد که برخی از آن ها عبارت اند از موزه نان برزیل، موزه نان شهر مایورکا اسپانیا، موزه نان سن پترزبورگ و شهر تولای روسیه، چندین موزه نان در فرانسه، موزه نان لیتوانی و موزه نان سوئیس. موزه نان مشهد نیز در سال 1390 افتتاح شد که در ادامه این مطلب بیشتر با آن آشنا می شویم.

rgfjreghnoernuhgvo54ynho5jgoe5rijcgekrjgv8hh906vy69 300x200 موزه نان مشهد

موزه نان مشهد کجاست؟

موزه نان مشهد از جاذبه های گردشگری این شهر می باشد که در آبان ماه سال 1390 افتتاح شد. این موزه به عنوان اولین موزه تخصصی نان در ایران و حتی در خاورمیانه به شمار می رود. در این موزه تمامی مراحل تهیه آرد مانند بذرافشانی، گندم چینی خرمن کوبی؛ انواع ابزار تهیه نان همچون آسیاب بادی، دستاس، آسیاب آبی؛ به علاوه انواع نان شامل نان تنوری ساج، سنگک و نان تنوری سفال؛ همچنین رقص اپر که آیینی خراسانی و طبق باورهای زراعی مردم این منطقه است، نشان داده می شود. موزه نان مشهد در کیلومتر 17 بزرگراه آسیایی قرار گرفته است. برای دسترسی به این موزه، پس از سه راه فردوسی، وارد کوچه شهید یزدی شوید. موزه در کارخانه گندم دشت قرار دارد. بنابراین برای ورود به این موزه باید با نگهبانی داخل کارخانه هماهنگ کنید. این موزه در برنامه اکثر تورهای مشهد قرار ندارد. بنابراین اگر به بازدید از موزه نان مشهد علاقه مندید، خودتان باید برای بازدید از آن اقدام کنید.

بخش های مختلف موزه نان مشهد

موزه نان مشهد با هدف فعالیت فرهنگی و همچنین تبلیغ شرکت متولی آن، همچنین با تکیه بر معماری سنتی طراحی و ساخته شده است. طراحی این موزه سنتی با استفاده از مصالحی ساده از جمله آجر ایرانی، گچ، چوب و کاهگل و همچنین با هنرمندی استادکاران در خلق گره چینی و رسمی بندی و دیگر موارد رایج در معماری سنتی ایرانی است. ابعاد این سالن 27 متر در 20.5 متر بوده و به چهار فضا تقسیم بندی شده است. این تقسیم بندی به ترتیب شامل فضای ورودی موزه، فضای خاک، فضای آب، فضای آتش می شود. همچنین بخشی دیگر نیز به عنوان گالری عکس نان استفاده می شود.  در فضای آب، شاهد شیوه های سنتی گوناگون برای تولید آرد از گندم هستیم؛ از جمله دستاس، آسیاب بادی (آسباد) و آسیاب آبی. همچنین در فضای آتش انواع روش های سنتی پخت نان های سنگک، تنور زمینی و دیگر نان ها نمایش داده شده است.

بیشتر بخوانید:  تفاوت ویتر و سالن کار چیست؟

erfgv9ke5jngo59nuyvo95nuo96unyo964uy96rrnuyv 60uin96iuk 300x218 موزه نان مشهد

اطلاعات بازدید از موزه نان مشهد

این موزه در روزهای غیر تعطیل از ساعت 7 صبح تا 14:30 فعالیت می کند. همچنین برای بازدید از موزه نان مشهد نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای نیست و  بازدید از این موزه رایگان می باشد. آدرس موزه نان مشهد: ایران، خراسان رضوی، مشهد، کیلومتر ۱۷ بزرگراه آسیایی، پس از سه راه فردوسی، کوچه شهید یزدی، کارخانه گندم دشت

اگر قصد سفر به شهر مشهد را دارید، بازدید از این موزه را در برنامه سفر خود قرار دهید. همچنین برای اطلاع از دیگر جاهای دیدنی مشهد، می توانید به سایت لحظه آخر مراجعه نمایید.

مطلب پیشنهادی

تفاوت ویتر و سالن کار چیست؟

سالن کار و ویتر دو عضو اساسی در صنعت رستوران‌داری و خدمات غذایی هستند و …