ماهی گوپی و روش نگهداری و تکثیر آن

[ad_1]

%name ماهی گوپی و روش نگهداری و تکثیر آن

ماهی گوپی از محبوب ترین ماهی های آکواریومی هست

هرآنچه لازم هست برای پرورش ماهی گوپی بدانید

ماهی گوپی یکی از زیباترین ماهی های آب شیرین و آکواریوم هست که طرفداران زیادی دارد. تکثیر ماهی گوپی نیز به آسودگی انجام میشود و میتوان گونه های متفاوتی از این ماهی را به وجود آورد.

ماهی گوپی چیست؟

ماهی گوپی با نام علمی Poecilia reticulate یکی از انواع ماهی های زیبای آب شیرین و از محبوب ترین ماهی های آکواریومی هست. آنها رنگارنگ، پر جنب و جوش، زیاد سرگرم کننده و سازگار با شرایط مختلف هستند. این ماهی در خانواده زنده زا ها قرار می گیرد . این ماهی ها با نام های مختلفی از جمله ماهی رنگین کمان و ماهی میلیون نیز شناخته میشوند.

ماهی گوپی از نظر شکل زیاد باهم گوناگون هستند و حتی در یک گونه خاص نمی توان دو تکه مشابه پیدا کرد. ماهی گوپی ماده دارای رنگ خاکستری تیره هست، حال آنکه گوپی نر زیاد خوشرنگ و با طرحهای گوناگون هست و باله های بزرگی دارد. گونه های مختلفی از ماهی گوپی وجود دارد که شما می توانید با تکثیر انواع جدیدی از آن به دست آورید.

با این حال، چیزی که بیشتر سبب معروفیت این ماهی شده اینست که نگهداری آنها زیاد آسان تر از بسیاری از گونه های دیگر هست.

نگاهی مختصر به جزییات ماهی گوپی

%name ماهی گوپی و روش نگهداری و تکثیر آن

ماهی گوپی یکی از ماهیان زیبای آب شیرین هست

گوپی که اولین بار در سال ۱۸۶۶ توسط Robert John Guppy کشف شد یکی از ماهیان زیبای آب شیرین هست با وجود اینکه اولین بار در سال ۱۸۶۶ این ماهی کشف شد اما قبل از آن هم گوپی ها توسط آلمانی‌ها شناخته شده بودند و چند سال بعد توسط آقای گوپی این ماهی معرفی شد.

گوپی‌ها به دلیل تکثیر آسوده و رنگ‌آمیزی زیبای دم و تکثیر شغل‌ای برای به وجود آوردن اشکال و طرح‌های مختلف یکی از ماهیان محبوب و دوست داشتنی آب شیرین محسوب می‌شوند که در تکثیر معمول و آماتور هم از آنها به عنوان آسوده‌ترین‌ها در تکثیر یاد می‌کنند.

گوپی‌ها در اصل بومی ونزوئلا، ترینیداد، شمال برزیل و گینه هستند ولی اکثر گوپی‌های در حال حاضر و موجود در مغازه‌های آکواریومی همگی دست‌ساز و بر تاثیر تکثیر پیروز بین گوپی‌های مختلف به وجود آمده‌اند و به شما با قیمتی اندک و در بعضی نمونه‌های خاص به ارزش بالایی به فروش می‌رسند.

همه گوپی‌ها را به یک نام واحد “گوپی” می‌شناسند اما در نمونه‌های مختلف از نام‌های رایجی همچون گوپی پوست ماری، گوپی دم قرمز، گوپی دم آبی، گوپی دم خرگوشی، گوپی فانتزی و ….. نیز استفاده می‌کنند.

ماهی گوپی ها به دلیل تکثیر آسوده و رنگ آمیزی زیبا یکی از ماهیان محبوب و دوست داشتنی آب شیرین محسوب میشوند. یکی از جزییات آنها مقایسه‌کردن خود با شرایط محیط و سازش با اکثر ماهیان آشتی جوی آب شیرین می باشد. بطور کل ماهی گوپی ها دوست داشتنی و ایده ال برای نگهداری در آکواریوم می باشند.

بیشتر بخوانید:  معرفی رشته حقوق

انداره متنساب ماهی گوپی برای آکواریوم

%name ماهی گوپی و روش نگهداری و تکثیر آن

تکثیر ماهی گوپی زیاد آسوده هست

در مقایسه با سایر ماهی های گرمسیری، برای گفتگو در مورد اندازه آنها می توان گفت که ماهی گوپی ها زیاد کوچک هستند. بسته به شرایط و ژنتیک، گوپی های ماده می توانند تا 6 سانتی متر رشد کنند، در حالی که گوپی های نر در بزرگ ترین حالت 3 سانتی متر هستند. آنها در طول 6 ماه به بلوغ کامل می رسند.

ماهی گوپی ها بار زیستی (اصطلاحی که برای تعمیم میزان زندگی در آکواریوم به کار می رود) زیادی تولید نمی کنند بنابر این به فضای زیادی برای زندگی نیاز ندارند. با این وجود برای سالم نگه داشتن آنها باید لااقل فضای مورد نیاز را در اختیار آنها قرار دهید. در روش های نگهداری آکواریوم گزینه های زیاد متداولی برای حساب‌کردن مقدار ماهی هایی که می توانید در یک آکواریوم نگهداری کنید وجود دارد. برای مانند: ماهی هایی با اندازه 3 سانتی متر/ یک گالن

تشخیص جنسی ماهی گوپی

ماهی گوپی ماده:

%name ماهی گوپی و روش نگهداری و تکثیر آن

ماهی گوپی ماده پهن و بزرگ و گرد هست

ماهی گوپی ماده پهن و بزرگ و گرد هست. بدن ماهی ماده آسان و بی نقش بازي كردن و نگار هست و جثه بزرگتری نسبت به نر دارد. در ماهی گوپی ماده حامله شکم متورم و زیر شکم خال سیاه وجود دارد که وضعیت بچه ها را نشان می دهد.

ماهی گوپی نر:

%name ماهی گوپی و روش نگهداری و تکثیر آن

باله زیر شکم ماهی گوپی نر بصورت پای تناسلی کشیده و باریک هست

باله زیر شکم ماهی گوپی نر بصورت پای تناسلی کشیده و باریک هست.اندام ماهی نر لاغرتر، کوچک تر و باریک تر هست. باله های ماهی نر بزرگتر و برافراشته تر هست و دارای رنگهای گوناگون و نقش بازي كردن و نگار بیشتری هست.

ماهی گوپی و غذای آن

غذا دادن به ماهی ها بخصوص ماهی های گوپی برای بسیاری از افراد سرگرم کننده هست. وقتی به آکواریوم حاوی گوپی ها نزدیک می شوید می توانید مشاهده کنید که پایان ماهی های گوپی جمع می شوند و منتظر می مشابه تا شما غذای آنها را داخل آکواریوم بریزید.

گوپی ها تنوع زیادی از مواد غذایی را می پذیرند. می توانید برای تغذیه آنها از مواد غذایی مثل پوسته های گیاهی، اسپیرولینا، مواد غذایی منجمد، غذای زنده یا حتی سبزیجات خام استفاده کنید. وقتی می خواهید برای گوپی های خود غذا تهیه کنید برای حفظ زیبایی و رنگ های ظاهری آنها بهتر هست که از تنوع غذایی زیاد زیادی استفاده کنید.

تنها از یک نوع غذا برای تغذیه ماهی خود استفاده نکنید زیرا این امر به کمبود مواد مغذی بدن ماهی منجر می ‎شود. برای ایجاد تنوع در غذای مصرفی ماهیان خود، از کرم های خونی و غذاهای یخ زده مشابه میگو استفاده کنید.

ماهی گوپی ها همچنین از سبزیجاتی مشابه نخود فرنگی ، کاهو وخیار نیز تغذیه می ‎کنند . مقدار غذادهی ماهی گوپی یک یا دو بار در روز هست و از ریختن مقدار ماده غذایی بیشتر از گنجایش ماهی خود خودداری کنید.

بیشتر بخوانید:  هوازدگی چیست؟ پیامدها و انواع هوازدگی

تغذیه بیش از حد ماهی منجر به ایجاد مشکلات مختلف در سلامت ماهی و کیفیت آب آکواریوم می‎شود. با رعایت قوانین فوق، دیگر ماده غذایی اضافی در آکواریوم ته نشین نخواهد شد، با این حال در صورت ته نشین شدن آن ها، بهتر هست با استفاد از توری آن ها را از آکواریوم دراورید.

طریقه نگهداری ماهی گوپی:

%name ماهی گوپی و روش نگهداری و تکثیر آن

نگه داری ماهی گوپی کار سختی نیست

کار سختی نخواهید داشت و حتی اگر آنها را به صورت تک‌گونه نگهداری کنید می‌توانید در همان تانکی که از آنها نگهداری می‌کنید ماهی گوپی‌های خود را نیز در همانجا با کمی پیش‌بینی و تدابیر تکثیر کنید. بسته به مقدار ماهیان خود چه تک‌گونه و چه به صورت گروهی با سایر ماهیان تانک مناسبی را در نظر بگیرید و دمای آب را روی ۲۶ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید و پ-هاش را نیز خنثی در نظر بگیرید که برای گوپی‌ها و اکثر ماهیان رایج آب شیرین دما و پ-هاش مناسبی هست.

برای تسریع در روند بلوغ در ماهی گوپی ها آنها را به مدت ۱۲ ساعت در روز زیر نور مهتابی قرار دهید. برای این که بلوغ بیولوژیک و فیزیولوژیک در ماهی های گوپی سریع تر انجام گیرد به دمای مناسب نیاز هست. برای آمدن ماهی ها به بلوغ دمای ۲۶ درجه حدودا به مدت ۵ ماه می‌تواند موثر باشد و کاهش دما نیز روزگار آمدن به بلوغ در ماهی ها را افزایش خواهد داد.

بیماریها و درمان ماهی گوپی

ماهی گوپی، ماهیانی زیاد سخت هستند اما با این حال ممکن هست دم بلند آن ها در معرض عفونت های قارچی قرار بگیرد .

بیماری ایچ نیز در بین ماهی گوپی شایع هست. این یک بیماری هست که در آن نقاط سفید رنگی بر روی پوست ماهی ایجاد می ‎شود که برای درمان آن از داروهای مخصوص در فروشگاه های حیوان خانگی استفاده کنید .

پوسیدگی باله و دم و پارگی آن ها نیز در میان این ماهی ها شایع هست که با استفاده از دارو های مخصوص نیز می ‎توانید این بیماری را مداوا کنید.

تکثیر ماهی گوپی:

روشهای متعددی برای تکثیر گوپی تا به حال توسط افراد معرفی شده که در اینجا سعی میکنیم به پرکاربرد ترین ها بپردازیم.

روشهای تکثیر ماهی گوپی:

۱- استفاده از زایشگاه

۲- استتار گیاه طبیعی

۳- استتار مصنوعی

۴- مخزن تاریک

۵- سبد توری

1. روش استفاده از زایشگاه برای تکثیر ماهی گوپی

%name ماهی گوپی و روش نگهداری و تکثیر آن

استفاده از زایشگاه یکی از روش های تکثیر ماهی گوپی هست

در این روش از زایشگاه یا بهتره بگم از جعبه های پلاستیکی براق (آکریلیک یا …) که بصورت آماده در فروشگاههای آکواریومی یافت میشود استفاده میشود این زایشگاهها از دو اقبال تشکیل شده، قسمتی که ماهی گوپی ماده داخل آن قرار میگیرد و قسمتی که بچه ماهی به آن سمت هدایت میشود و بوسیله یک ورق مشبک ویا دو ورق که به شکل او انگلیسی هستند از هم سوا میشوند.

برای انجام این نوع تکثیر باید زایشگاه را داخل تانک اصلی و یا یک تانک جانبی با شرایط محیطی دقیقا مشابه تانک اصلی قرار دهید سپس ماهی گوپی آماده زایمان را با در نظر گرفتن شرایط ایمنی به زایشگاه منتقل کنید و درپوش آن را قرار داده تا ماهی به بیرون نپرد سپس عمل زایمان بسته به اینکه ماهی سوا شده چقدر آماده زایمان باشد از همان هنگام انتقال تا چند روز آینده انجام میپذیرد و بچه ماهیها پس از تولد با ردشدن از جدار سوا کننده از معرض ماهی ماده خارج میشوند.

بیشتر بخوانید:  تلسکوپ هابل چگونه کار می کند؟

پس از پایان عمل زایمان باید ماهی گوپی ماده را به تانک اصلی منتقل کنید (بهتر آن هست که ماهی ماده تا چند روز در تانک سوا با غذای مقوی تغذیه شود) و با خارج کردن جداره های سوا کننده زایشگاه، فضای بیشتری را برای بچه ماهیها ایجاد کنید و پس از حد اکثر ۱۰ روز اگر داخل تانک اصلی مکانی برای پنهان شدن بچه ها وجود دارد بچه ها را در تاریکی (به دلیل اینکه تا قبل از رفتن به پناه گاه مورد حمله بقیه ماهیها قرار نگیرند) به تانک اصلی انتقال دهید و اگر تانک سوا گانه ای موجود هست انتقال به آن تانک انجام گیرد.

2. روش استتار گیاه طبیعی برای تکثیر ماهی گوپی:

%name ماهی گوپی و روش نگهداری و تکثیر آن

تکثیر ماهی گوپی و نگه داری از بچه ماهی گوپی

کار سختی نخواهید داشت و حتی اگر آنها را به صورت تک‌گونه نگهداری کنید می‌توانید در همان تانکی که از آنها نگهداری می‌کنید، ماهی گوپی‌های خود را نیز در همانجا با کمی پیش‌بینی و تدابیر تکثیر کنید. بسته به مقدار ماهیان خود چه تک‌گونه و چه به صورت گروهی با سایر ماهیان تانک مناسبی را در نظر بگیرید و دمای آب را روی ۲۶ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید و پ-هاش را نیز خنثی در نظر بگیرید که برای ماهی گوپی‌ها و اکثر ماهیان رایج آب شیرین دما و پ-هاش مناسبی هست.

پوشش گیاهی برای تانک گوپی‌های شما بهترین دکوربندی برای آنهاست و ماهی گوپی‌ها از شنا بین گیاهان لذت خواهند برد و اگر این گیاهان از نوع طبیعی انتخاب شود برای آنها زیاد مطلوب‌تر هست.

اگر ماهی گوپی‌ها را به صورت تک گونه نگهداری می‌کنید و می‌خواهید در همان تانک نگهداری، گوپی‌ها را نیز تکثیر کنید تا می‌توانید از گیاهان انباشته در کف آکواریوم خود استفاده کنید تا نوزادان در کف بین گیاهان پنهان شوند تا از آسیب دیدن آنها از جهت والدین خودداری شود زیرا برخلاف ماهی گوپی ماده، ماهی گوپی نر متمایل‌شدن زیادی به خوردن بچه ها دارد.

بعد از اینکه تانک موردنظر از گیاهان طبیعی دکربندی شد دیگر کار تموم شده هست و با ایجاد شرایط مناسب عمل لقاح انجام شده و چند روز بعد شاهد به دنیا آمدن بچه ماهی گوپی ها خواهید بود و بچه ماهی گوپی ها به کف و زیر گیاهان و کورها پوشیده میشوند. البته ریسک این روش زیاد هست و ممکن هست در آخر بچه ماهی گوپی زیادی برای شما باقی نماند.

 

منبع: بیتوته

[ad_2]

مطلب پیشنهادی

شرایط نگهداری و پرورش درخت پالونیا

[ad_1] درخت پالونیا معرفی درخت پالونیا درخت پالونیا یکی از زیباترین درختان در هنگام گلدهی …