شرایط نگهداری و پرورش درخت پالونیا

%name شرایط نگهداری و پرورش درخت پالونیا

درخت پالونیا

معرفی درخت پالونیا

درخت پالونیا یکی از زیباترین درختان در هنگام گلدهی می باشد. درخت پالونیا، به افتخار نام آنا Paulowna، همسر ملکه هلند (1795-1865)، دختر تزار پل اول روسیه نامگذاری شد، به همین دلیل “درخت پرنسس” نیز نامیده می شود.

درخت پالونیا و مزایا و معایب کشت و پرورش آن

درخت پالونیا بومی چین می باشد. نام گیاه شناسی آن Paulownia tomentosa می باشد، اما معمولاً از آن به عنوان شاهزاده خانم یا ملکه استفاده می شود. این درختان برگریز هستند، به این معنی که آنها در فصل پاییز برگ های خود را رها می کنند و در بهار برگ های جدیدی در می آورند.

درختان پالونیا سالانه 20 میلیون بذر ریز تولید می کنند. با این حال، بذرها به بیوتای خاک بینهایت احساساتی هستند و تنها در خاکهای استریل (مشابه پس از آتش سوزی در دمای بالا ) به خوبی استفاده می کنند. خاک خوب زهکشی شده نیز ضروری می باشد. مزارع پیروز معمولاً گیاهانی را خریداری می کنند که به طور شغل ای از قلمه های ریشه یا نهال افزایش شده اند. اگرچه بذر، نهال و ریشه درختان حتی بالغ، مستعد پوسیدگی هستند، اما از چوب برای قایق سازی و تخته های موج سواری استفاده نمی شود.

این درخت در ایام عید نوروز گل می دهد. و بینهایت زیبا می شود. جوانه های درختان بالغ 3 ساله در پاییز در می آیند و سپس در عید گل های آن باز می شود.

این درختان می توانند در کمتر از 10 سال به بلوغ برسند و چوب سبک و خوب به عنوان هیزم، با نسبت مقاومت و وزن حتی بالاتر از چوب بالسا تولید کنند.

از ویژگی های درخت پالونیا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• مقاومت به کم آبی

• مقاومت به خاک های آهکی و گچی

• مقاومت به خاک های با زهکش بد

مزایای پالونیا:

درخت پالونیا به سرعت رشد می کنند و هر سال 3 فوت ارتفاع پیدا می کنند. آنها به سرعت در یک درخت سایه 30 تا 40 پا با عرض سایبان 30 تا 40 پا رشد می کنند. نوع خاک تا زمانی که خاک رس سنگینی نباشد که آرام تخلیه می شود برای این درخت مهم نیست. pH خاک می تواند اسیدی، خنثی یا کمی قلیایی باشد. این درخت پس از ایجاد مقاومت در مساوی خشکسالی و از آلودگی هوا رنج نمی برد.

بیشتر بخوانید:  معرفی رشته دندانپزشکی

برگ های سبز بزرگ و پهن قلب شکل آنها معمولاً بین 8 تا 12 اینچ رشد می کند. چوب درخت پائولونیا بینهایت با بها می باشد. این گیاه معمولاً در ژاپن، جایی که برای ساخت مبلمان و جعبه جواهرات مورد استفاده قرار می گیرد، پرورش داده می شود. همچنین از آن برای ساخت جعبه های چوبی استفاده می شود.

%name شرایط نگهداری و پرورش درخت پالونیا

شرایط کاشت و نگهداری درخت پالونیا

دوران کاشت درخت پالونیا

بهترین دوران برای کاشت درخت پالونیا تقریبا به موقعیت زندگی شما بستگی دارد. اگر منطقه شما دارای زمستان های گرم و بدون دمای انجماد می باشد، می توانید هر دوران در دوران، از اواخر پاییز تا زمستان و اوایل بهار، یک درخت جوان بکارید. در مناطقی که در زمستان های سردی دارند، بهتر می باشد در اوایل بهار درخت جدید بکارید. به عنوان مانند در اواخر ماه مارس یا اوایل آوریل، هنگامی که خاک قابل کاشت می باشد زمانی که جوانه های درخت متورم و سبز می شوند.

انتخاب مکان و کاشت درخت پالونیا

درختان پالونیا مکانی را که نور خورشید کامل را به خود اختصاص بدهند، ترجیح می دهند. اما می تواند سایه کم را هم تحمل کند، بعد از ظهر در مناطقی با تابستان های گرم را ترجیح می دهند. آنها همچنین در مکان های شهری که کیفیت خاک و هوا می تواند بی‌قدرت باشد، به خوبی رشد می کنند. به دلیل داشتن برگ های بزرگ درخت، بهتر می باشد مکانی محافظت شده از باد شدید داشته باشید که این باد می تواند به شاخ و برگ آن صدمه برساند.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با رشته علوم تغذیه از کنکور تا بازار کار

اواخر بهار و پاییز زمانی که برگ ها و غلاف های بذر می افتند، پالونیاها می توانند آن محیط را کثیف کنند، بنابراین درخت خود را در جایی بکارید که مشکلی ایجاد نشود. برای یک درخت بزرگ در موقعیت کاشت، یک سوراخ را دو مساوی پهنای ریشه حفاری کنید و درخت را در همان اعماق گلدان خود نگه دارید. سوراخ را با خاک اصلاح شده با کمپوست ریخته و آب زیادی بریزید تا هرگونه هوا از غده ریشه خارج شود.

%name شرایط نگهداری و پرورش درخت پالونیا

بهترین شرایط کاشت و پرورش درخت پالونیا

بهترین خاک برای درخت پالونیا:

اگر خاک سفت باشد، ریشه نمی تواند به آسودگی رشد کند. بنابراین دوران کاشت باید خاک را به خوبی شخم بزنید تا سطح و زیر آن نرم شود.

دمای مناسب برای نگهداری درخت پالونیا:

دامنه ی نوسان دمایی زیادی را تحمل می کند. این یکی از درخت هایی می باشد که هم در مناطق گرم و هم در مناطق بیابانی و هم در مناطق سرد به خوبی رشد می کند.

آبیاری مناسب برای نگهداری درخت پالونیا:

درخت پالونیا، در صورتی که به آن آب زیادی برسد. رشد سریعی پیدا می کند. درست مشابه لوبیا سحرآمیز. برگ های آن خیلی بزرگ و پهن می شود.

در صورتی که کم آب شود، ریشه های آن به پایین می رود. و در صورتی که آبیاری زیادی شود، ریشه های آن روی سطح باقی می ماند.

کود و هرس:

در اول بهار به درخت پالونیا کودهای کامل یا سه 20 بدهید تا اواخر خرداد به خوبی رشد کند. در تابستان، یکی دو بار کودهای پتاسیم بالا یا کودهای گلدهی به آن دهید. تا شاخه های زیاد بزند و زیباتر شود. تمرکزفکر کنید هنگام کاشت درخت پالونیا باید حدود نیم متر از دیوار دوری داشته باشد.

بیشتر بخوانید:  طوطی دراکولا پرنده ای زیبا و وحشتناک

نباید بخت انتهایی درخت پالونیا را هرس کرد تا بالا برود. اگر به همین صورت آن را هرس کنید و شرایط آن ایده آل باشد، حدود 4 سال تا 15 متر رشد می کند.

اگر آن را وسط چمن کاشته اید. برای زیباتر شدن، بهتر می باشد از یک متر و نیم بریده شود. تا درخت شاخه جدید در بیاورد و زیباتر از همیشه شود.

%name شرایط نگهداری و پرورش درخت پالونیا

مزایای درخت پالونیا

روش افزایش درخت پالونیا:

از بهترین روش های افزایش درخت پالونیا کاشت بذر می باشد. اما قبل از کاشت باید بستر کاشت با قارچ کش خوب عفونت‌زدایی شود. بهترین دوران کاشت در فصل پاییز و ماه اردیبهشت می باشد. پس از جوانه زدن و کمی رشد کردن آن را با احتیاط بدون اینکه ریشه ی آن صدمه ببیند باید به فضای مناسب خود منتقل کنید. این درخت برای جوانه زنی، هوای خنک را خیلی دوست دارد.

روشی دیگر برای افزایش درخت پالونیا، قلمه ی ریشه دار شده آن در فصل زمستان می باشد.

نکاتی برای کاشت و نگهداری از درخت پالونیا:

• از کاشت درخت پالونیا در کنار دیوار باید خودداری شود.

• از کاشت درخت پالونیا در نزدیکی لوله های آب خودداری کنید.

• درخت باید دست‌کم در سال اول کاشت، در دوران های معین آبیاری شود. به صورتی که هرگز خاک آن خشک نشود و برگ های آن جمع نشود.

• سعی کنید در همان ابتدای رشد روند مسیر جنبش درخت را با هرس کردن شاخه ها و جوانه های آن معین‌کردن کنید.

• سعی شود دست‌کم تا دوری 2 الی 3 متر از ایجاد شاخه به سمت اطراف پیشگیری کرده و یک جوانه زورمند برای قلمه انتخاب شود. پالونیا نماد مهمی در ژاپن می باشد. پالونیای شهبانو چندین سال پیش به ایران داخل شده و به دلیل گل های خوشه مانندش به عنوان درخت زینتی در استان گلستان کاشته می شود.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

معرفی گیاه گل سنگ، روش پرورش و تکثیر

گیاه گل سنگ صورتی و سفید همه چیز درباره گیاه گل سنگ گل سنگ گیاهی کوچک …