سنگ تراورتن چیست؟ انواع سنگ های تراورتن

[ad_1]

%name سنگ تراورتن چیست؟ انواع سنگ های تراورتن

سنگ تراورتن: نحوه تولید، کاربرد، مزایا و معایب و…

همه چیز درباره سنگ تراورتن

سنگ تراورتن از دسته سنگ های رسوبی تزئینی می باشد که تاریخچه ای طولانی دارد و در روم باستان مورد توجه طراحان و معماران بسیاری بوده می باشد. امروزه در ایران نیز این سنگ ها که از انواع مختلفی تشکیل می شوند و دارای رنگ های جوراجور نواری شکل هستند مورد توجه طراحان و معماران قرار گرفته می باشد و نمایی زیبا به بینهایت از مناطق بخشیده می باشد. در ادامه سمت دوستی کامل با انواع سنگ تراورتن، مزایا و معایب و نحوه نگه‌داری (پاکیزه کاری) همراه ما باشید.

انواع سنگ تراورتن

سنگ های تراورتن از انواع مختلفی تشکیل می شوند. این اختلاف ها در رنگ و استواری سنگ‌ها مشاهده می شوند که با توجه به مقدار رسوبات و… گوناگون می باشد. سنگ های تراورتن از رسوبات در رودخانه های آب گرم تشکیل می شوند و از جمله معادن بزرگ آن در ایران می توان به معدن تراورتن آق دره، معدن تراورتن زنجان،‌ معدن تراورتن تکاب، معدن تراورتن اردبیل و مرکزی اشاره کرد.

این نوع سنگ ها خاصیت ناپیوستگی اجزای بالایی دارند که به دلیل وجود گازهای مختلف در کف رودخانه ها ایجاد شده می باشد. به همین دلیل نیز در سمت پر کردن این فضاهای خالی از ملات سیمان استفاده می کنند که سبب استوار تر شدن هرچه پایان تر این سنگ می شود به گونه ای که از آن حتی در مناطق بارانی نیز بدون نگرانی استفاده می شود.

● سنگ تراورتن حاجی توسعه‌یافته

این محصول در رنگ کرم روشن تا شکلاتی موجود می باشد و نسبت به سایر سنگ های تراورتن خاصیت ناپیوستگی اجزای کمتری دارد. بدین ترتیب سنگ تراورتن حاجی توسعه‌یافته از مقاومت بالایی در مساوی فشار و… دارد و برای برش آن از دور روش بی موج و با موج استفاده می شود. در فرایند تبدیل این سنگ ها به نمایی مناسب برای تزئین محیط فراوری های متفاوتی مشابه چرمی، تیشه ای و… روی آنها صورت می گیرد.

از این سنگ برای نمای بیرونی ساختمان،‌ نمای داخلی یا محوطه سازی، ساخت وسایل دکوراتیو یا مواردی با سلیقه شخص استفاده می شود. ارزش آن نیز با توجه به رنگ، قطر و زخامت و کیفیت گوناگون می باشد.

● سنگ تراورتن عباس توسعه‌یافته

%name سنگ تراورتن چیست؟ انواع سنگ های تراورتن

تصویر سنگ تراورتن عباس توسعه‌یافته

این سنگ یکی از پرمصرف ترین سنگ ها سمت نمای بیرونی ساختمان می باشد که خاصیت براق بودن بالا در کنار چسبندگی عالی را دارد و جز بهترین سنگ های تراورتن سفید ایران و جهان محسوب می شود.

بیشتر بخوانید:  همه چیز درباره درخت صنوبر

در برخی موارد پس از گذراندن مراحل تولید محصول نهایی سفید رنگ با رگه های مرمر قهوه ای و عسلی حاصل می شود و همانند نوع قبلی در مرحله فراوری به انواع مختلفی از جمله سنگ تراورتن عباس توسعه‌یافته موج دار، بی موج ساییده، سنگ گیوتین عباس توسعه‌یافته، اسلب تراورتن و چرمی تقسیم می شود.

● سنگ تراورتن آتش کوه

%name سنگ تراورتن چیست؟ انواع سنگ های تراورتن

تصاویر سنگ تراورتن آتش کوه

از دیگر سنگ های محبوب تراورتن می باشد که با تمی سفید و موج های زیبا، منظم و خاص با ویژگی های منحصر به فردی مشابه کیفیت بالا، رنگ روشن و براق بودن زیاد مورد توجه افراد بسیاری می باشد. همچنین به این سنگ تراورتن شهاب سنگ،‌ امداد و سفید محلات نیز گفته می شود و یکی از بهترین تراورتن هایی می باشد که وجود دارند. اغلب اوقات از سنگ آتش کوه برای نمای بیرونی ساختمان استفاده می شود و در بافت آن رگه هایی سیاه و صورتی رنگ به چشم میخورد.

● سنگ تراورتن آبگرم محلات

%name سنگ تراورتن چیست؟ انواع سنگ های تراورتن

تصویر سنگ تراورتن آبگرم محلات

این سنگ در رنگ های زیتونی متمایل به کرمی یا کرم روشن یافت می شود و به شکل های موج دار و بی موج در معرض استفاده کنندگان قرار میگیرد.

● سنگ تراورتن تکاب

%name سنگ تراورتن چیست؟ انواع سنگ های تراورتن

تصویر سنگ تراورتن تکاب

از دیگر سنگ های پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی می باشد که در سه رنگ مختلف کرم، قهوه ای و مشکلی به بازار عرضه می شود. بیشتر از این نوع برای نمای بیرونی ساختمان استفاده می شود و به دلیل آشکار جذاب، جلوه زیبایی به نمای ساختمان می بخشد و معمولا به صورت موج دار تولید می شود.

کاربرد سنگ تراورتن

از سنگ تراورتن در موارد بسیاری استفاده می شود. به طوری که میتوان گفت استفاده از انواع سنگ تراورتن در هر محیطی بسته به خلاقیت فردی امکان پذیر می باشد. چون این سنگ صاف نیست و بخش های خالی آن (در هنگام متصل‌کردن) با سیمان پر میشود چسبندگی بالایی دارد و در مناطق بسیاری به عنوان نمای ساختمان استفاده می شود.

در نمای داخلی ساختمان ها، راه پله ها، کناره های استخر ها، دوش و سرویس های بهداشتی، ساخت شومینه های سنگی، گلدان ها، باربیکیو، مجسمه های نمادین و هرجایی که مناسب ببینید می توانید از سنگ تراورتن استفاده کنید و جلوه ای زیبا به محیط ببخشید.

مزایای سنگ تراورتن

همانطور که متوجه شدید استفاده از سنگ تراورتن مزایای بسیاری دارد که تا کنون به برخی از آنها اشاره کردیم. از دیگر مزایای این سنگ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– سنگ تراورتن گرما را جذب نمیکند و همیشه خنک می باشد. به همین دلیل در مناطق گرم و ایجاد احساس خنکی در دوش یا استخر استفاده می شود.

– به دلیل سطح غیر صیقلی و پر از منفذ از لیز خوردن پیشگیری می کند و قدرت چسبندگی بالایی دارد.

– بافتی بی نظیر در کنار رنگ ثابتی که در زمانه های طولانی از بین نمی رود.

– شایستگی برشکاری و صیقل کاری بالا

– امکان برش سنگ های تراورتن به شکل موج دار یا بدون موج

– کم بودن درز و شکاف های قابل مشاهده

– استخراج آسان در مناطق قابل معرض و کم ارتفاع

– مقاومت بالا در مساوی انقباض و انبساط به دلیل منافذ زیاد

– مقاومت در مساوی اشعه های خورشید

– عایق کارامد صوتی و حرارتی

معایب سنگ تراورتن

در کنار مزایای بینهایت، استفاده از این سنگ معایبی نیز دارد که عبارتند از:

– افزایش هزینه های اولیه در صورت استفاده به عنوان کفپوش از سنگ تراورتن به جای بتن

– ارزش نسبتا بیشتر نسبت به سایر سنگ ها به دلیل رنگ و بافت خاص

– یکنواخت نبودن طرح و رنگ

– جذب نسبتا بالای آب

انواع فرآوری سنگ تراورتن

این سنگ ها شایستگی برابر پذیری زیادی دارند و با تنوع رنگ و طرح در کنار روش های فرآوری مختلف سبب شده می باشد که پاسخگوی سلایق بسیاری باشد. از جمله روش های تولید سنگ تراورتن به صورت های زیر می باشد:

● هوند

نوعی از سنگ تراورتن می باشد که ظاهری یکدست و حیران دارد که به همین دلیل از بازتاب نور پیشگیری میکند.

● صیقلی

ظاهری زیبا و لوکس دارد و سطح آن بینهایت براق می باشد. برخلاف هوند سنگ های صیقلی سبب بازتاب شدید نور می شوند.

● براش

سنگ های تراورتن که با روش براش فراوری می شوند ظاهری روستایی مشابه و جذاب دارند. در روند تولید این نوع از براش های مخصوص استفاده می کنند و با ایجاد بافت روی سنگ نمایی روستیک میسازند.

● تامبل

برای ساخت این نوع سنگ در ابتدا اندازه گیری و برش داده می شود. سپس در پوششی پلاستیکی همراه آب و مواد ساینده، ساییده می شود. در مواردی از اسید برای این کار استفاده می کنند. این سنگ ظاهری طبیعی تر نسبت به انواع دیگر دارد و مشابه براش، بافت بیشتری را حاوی می شود و گوشه های صاف تری دارد.

بیشتر بخوانید:  معرفی گیاه گل سنگ، روش پرورش و تکثیر

انواع رنگ های سنگ تراورتن

همانطور که گفته شد تنوع رنگ ها نیز در سنگ تراورتن زیاد می باشد. رنگ های رایج این سنگ عبارتند از:

– قهوه ای

– بژ

– سفید

– طوسی

– نقره ای

– خاکی

– مشکی

– و…

مقاومت سنگ تراورتن

این سنگ نه به صافی مرمر نه به زبری گرانیت می باشد. در صورت کشیده شدن اجسام سنگین روی آن خراشیدگی ایجاد می شود و با توجه به مکان مورد نظر باید در انتخاب نوع مناسب تمرکزفکر کنید. مهم ترین نکته ای که در ماندگاری این سنگ تاثیر گذار می باشد نحوه نصب آن می باشد و پس از نصب، در صورت نگه‌داری درست سال ها بدون هیچ آسیبی قابل استفاده می باشد.

نگه داری سنگ تراورتن

پاکیزه کردن سطح این سنگ بهتر می باشد هر هفته انجام شود اما نمی توان نظری حتمی برای همه داد، بلکه با توجه به آلودگی موجود در سطح این زمانه ممکن می باشد گوناگون باشد. بهتر می باشد هر ۳ الی ۵ سال به سیلر زدن آن اقدام کنید و برای پاکیزه کردن ان از محصولات شیمیایی زورمند استفاده نکنید.

پیش از تمیزکاری سطح آن را جارو زده و از گرد و خاک پاک کنید. ماندن گرد و خاک در سطح سنگ تراورتن سبب تحول رنگ آن می شود.

استفاده از آب ولرم و تی یا اسفنج برای پاکیزه کردن سطح سنگ تراورتن رایج می باشد اما تمرکزفکر کنید که برای این کار آب را یکباره روی آن نریزید.

%name سنگ تراورتن چیست؟ انواع سنگ های تراورتن

در نگهداری سنگ تراورتن تمرکزفکر کنید تا عمری طولانی داشته باشد

جمع بندی

سنگ تراورتن از رایج ترین سنگ ها برای تزئین نمای بیرونی یا داخلی ساختمان ها،‌ مجسمه سازی و… می باشد که با جلوه ای زیبا، رنگ ها و طرح های جوراجور به نیازهای افراد زیادی پاسخ می دهد. استفاده از آن علاوه بر زیبایی مزایای بینهایت دیگری نیز دارد اما ارزش نسبتا بیشتر و نفوذ پذیری آب نیز از معایب آن حساب می شوند. در صورت انتخاب نوع مناسب برای مکان مورد نظر و نگه داری درست می توانید مدت زیادی از آن استفاده کنید.

 

منبع: بیتوته

[ad_2]

مطلب پیشنهادی

شرایط نگهداری و پرورش درخت پالونیا

[ad_1] درخت پالونیا معرفی درخت پالونیا درخت پالونیا یکی از زیباترین درختان در هنگام گلدهی …