راههای افزایش طول عمر در کلام ائمه علیه السّلام

%name راههای افزایش طول عمر در کلام ائمه علیه السّلام

امام صادق (ع) می فرماید؛ از فتنه ‏ها و بدی ها کناره بگیرید، تا عمرتان طولانی شود

صله ارحام و رسیدگی به خویشان در اسلام آثار و برکات فراوانی دارد که از جملة آنها، افزایش طول عمر و به تأخیر افتادن اجل است.

عمر مقدس و سازنده دنیا که در راستاي دست يابي به کمالات و ساختن آخرت و آبادانی آن باشد، بسیار ارزشمند است و هر کسی باید بکوشد تا این فرصت کوتاه عمر را غنیمت شمارد و از آن بهره گیرد. عمر هرچه قدر طولانی باشد، در نهایت انسان متوجه می شود که بسیار کوتاه و اندک بوده است؛ زیرا کمالات آنچنان زیاد و بی نهایت از نظر کمیت و کیفیت است که نمیتوان در این مدت کوتاه عمر به همه آن ها رسید.

اما درصورتی که انسان حسن فاعلی و حسن فعلی را با هم داشته باشد و با نیت و کردار نیک همین دوران را سر بگذراند، میتواند هویت کاملی از خویش بسازد که خدایی و ربانی است؛ ولی غالباً انسانها مدتی در سرگردانی فکری و نظری هستند و مدتی را هم در تردید عملی؛ زیرا تا رسیدن به جزم و سپس عزم، مدت زيادي از عمر آدمی از دست می رود. ولی از آنجایی که فضل الهی پیوسته همراه نیک پنداران و نیک کرداران است، خداوند حتی به حسن فاعلی و نیت خیر مومن هم پاداش می دهد و عمل خیر نکرده را بعنوان عمل نیک انجام شده ثبت و ضبط می کند.

در احادیث از بعضی اعمال بعنوان عوامل افزایش دهنده طول عمر نام برده شده که عبارتند از:
پیامبر(ص) می‌فرماید:

بیشتر بخوانید:  یا امام رضا… (دلنوشته های زیبا)

ای فرزند آدم! به پدر و مادرت نیکی کن و صله‌رحم داشته باش تا خداوند، کارت را آسان و عمرت را طولانی بگرداند. پروردگارت را فرمان ببر تا خردمند به شمار آیی و از او نافرمانی نکن که نادان شمرده می‌شوی.
(الفردوس، ج 5، ص 282، ح 8190)

امام صادق (علیه‏ السلام) فرمودند:

لا تَدَع زیارَهَ الحُسَیْنِ بْنِ عَلیّ علیه‏السلام و مُر اَصحابَکَ بِذالِکَ، یَمُدُّ اللّه‏ُ فی عُمْرِکَ و یَزیدُ اللّه‏ُ فی رِزقِکَ و یُحییکَ اللّه‏ُ سَعیدا و لاتَموتُ اِلاّ سَعیدا و یَکتُبکَ سَعیدا؛
زیارت امام حسین علیه‏ السلام را رها نکن و دوستان خود را هم به آن سفارش کن، که در این صورت، خداوند عمرت را طولانی و روزی‏ات را زیاد می ‏کند و زندگی‏ات را همراه با سعادت می ‏کند و جز سعادتمند نمی‏ میری و نام تو را در شمار سعادتمندان، ثبت می ‏کند.
کامل الزیارات، ص 286.

%name راههای افزایش طول عمر در کلام ائمه علیه السّلام

نیکی به والدین سبب افزایش طول عمر می شود

امام صادق (علیه‏ السلام) فرمودند:

اِنْ اَحْبَبْتَ اَنْ یَزیدَ اللّه‏ُ فی عُمُرِکَ فَسُرَّ اَبَـوَیْکَ ؛
اگر دوست داری که خداوند عمرت را زیاد کند، پدر و مادرت را شاد کن.
بحارالانوار ، ج 74 ، ص 81 ، ح 84 .

امام صادق (علیه ‏السلام) فرمودند:
تَجَنَّـبُوا الْبَوایِقَ یُمَدَّ لَکُمْ فِی الاَْعْمارِ؛
از فتنه ‏ها و بدی ها کناره بگیرید، تا عمرتان طولانی شود.
عیون اخبار الرضا علیه‏السلام ، ج 2، ص 40، ح 90.

امام صادق (ع) درباره نیت حج در سال آینده پس از بازگشت از حج می‌فرماید:

هر کس از مکه برگردد و تصمیم داشته باشد که سال بعد هم به حج برود، بر عمرش افزوده می‌شود. (کافی، ج 4، ص 281، ح 3)

بیشتر بخوانید:  احادیث تصویری امام حسین علیه السلام

امام علی(ع) می‌فرماید: وای بر آن که در خواب است! چه زیانکار است! عمر او کوتاه شده است و پاداش او کم. (عیون الحکم والمواعظ، ص 504، ح 9239).

در روایات است که پرخوابی موجب کاهش عمر می‌شود. پس خواب به مقدار نیاز موجب آرامش و افزایش عمر و پرخوابی موجب کاهش آن است.

امام باقر علیه السلام مى ‏فرماید:

الْبِرُّ وَ صَدَقَةُ السِّرِ ینْفِیانِ الْفَقْرَ وَ یزیدانِ فِى الْعُمْرِ وَ یدْفَعانِ عَنْ سَبعینَ مَیتَةَ سُوءٍ ؛ نیکوکارى و انفاق پنهانى فقر را برطرف ساخته، عمر را افزایش مى‏دهد و از هفتاد گونه مرگ و میر بد جلوگیرى مى‏ کند.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

مناجات با حضرت معصومه (س)

متن مناجات با حضرت معصومه (س) زمانی که دل گرفته اید و آرام و قرار …