آشنایی با روغن صنعتی و کاربردهای آن

 %name آشنایی با روغن صنعتی و کاربردهای آن

روغن صنعتی

 روغن صنعتی چیست؟

روان کننده ها و یا به اصطلاح امروزی «روغن های صنعتی»، ماده ای هستند که معمولا به صورت ارگانیک برای کاهش اصطکاک بین سطوح در ارتباط متقابل معرفی می شود که در نهایت گرمای ایجاد شده هنگام تحرک سطوح را کاهش می دهد.

روغن صنعتی را می توان به صورت مایع تولید کرد، که معروف ترین و کاربردی ترین نمونه از روغن های صنعتی نیز می باشند. روغن صنعتی مایع را می توان برای سیستم های هیدرولیکی هم استفاده کرد. در سیستم های هیدرولیکی روغن با فشار بالا سبب به تحرک درآمدن قطعات مختلف یک ماشین می شود. روغن های جامد نیز مشابه گریس در صنایع مختلف کاربرد دارند. این نوع از روغن های صنعتی بهتر میباشد برای مکان هایی که حرارت بالا میباشد مورد استفاده قرار بگیرند.

روغن ها از مایعاتی هستند، که با آب مخلوط نمی شوند و به علت آن که چگالی آنها کمتر از آب میباشد، روی آب شناور می مشابه. معمولا روغن به چربی اطلاق می شود که اغلب در دمای اتاق به حالت مایع میباشد. روغن ها هم مشابه چربی ها از تری گلیسرید، مونوگلیسرید و مقداری هم دی گلیسرید تشکیل می شوند.

از آنجا که روغن حاوی مقدار زیادی چربی اشباع نشده میباشد، در دمای اتاق مایع می باشد. روغن ها انواع مختلفی دارند. می توانند روغن صنعتی بوده یا تنها برای مصارف خوراکی مورد استفاده قرار گیرند.

روان کننده ها و یا به اصطلاح امروزی «روغن های صنعتی»، ماده ای هستند که معمولا به صورت ارگانیک برای کاهش اصطکاک بین سطوح در ارتباط متقابل معرفی می شود که در نهایت گرمای ایجاد شده هنگام تحرک سطوح را کاهش می دهد. همچنین ممکن میباشد عملکرد انتقال نیرو، حمل ذرات خارجی یا گرم کردن یا خنک کردن سطوح را داشته باشد. خاصیت کاهش اصطکاک، به روانکاری معروف میباشد.

“روان کننده” اصطلاح زیاد رایجی در صنعت ماشین آلات میباشد.

روانکار دقیقاً چیست، چگونه استفاده می شود و چه کاربردهایی دارد؟

کاربردهای روغن کاری چیست؟

روغن کاری سبب کنترل اصطکاک، سایش، پارگی اتصال و پیشگیری از نم، کاهش اصطکاک بین سطوح متحرک که در ارتباط هستند می شود. همچنین گرمای ناشی از سایش را کاهش می دهد. روان کننده های صنعتی می توانند یک ماده مایع، جامد، نیمه جامد یا یک ماده پلاستیکی باشند.

از مواد مختلف زیادی می توان برای روانکاری سطح استفاده کرد. روغن و گریس رایج ترین آنها هستند.

بیشتر بخوانید:  معرفی رشته ساختمان + بازار کار رشته ساختمان

اکثر روغن های مورد استفاده در صنعت دارای پایه آلی یا غیر آلی هستند. روان کننده ها همچنین می توانند موارد مختلفی را که در انواع ماشین آلات صنعتی یافت می شود، رفع کنند.

بیایید با روغن های صنعتی آشنا شوید.

%name آشنایی با روغن صنعتی و کاربردهای آن

انواع روغن صنعتی

روغن های صنعتی

(روغن) روان کننده های صنعتی اساساً به عنوان اجزایی مشابه مایعات، گریس ها توصیف می شوند.

آنها در انواع مختلفی از تجهیزات و برنامه ها استفاده می شوند. بیشتر روان کننده های صنعتی حاوی روان کننده های مصنوعی، امولسیون، روغن های نفتی یا معدنی هستند. آنها معمولاً در خدمت‌ها هوافضا، خودرو، نظامی و دریایی مورد استفاده قرار می گیرند.

روغن های صنعتی همچنین مخلوطی از اجزای سازگار، روغن پایه و مواد افزودنی هستند که برای معین‌کردن کارکرد هنگام استفاده، هم از نظر عملکرد و هم از نظر طول سن بیشتر، با هم ترکیب می شوند.

کاربرد روغن های صنعتی

روغن های صنعتی طیف وسیعی از روانکارهای صنعتی را تشکیل می دهند که در صنایع مختلف کاربرد زیاد وسیعی دارند. بیشترین کاربرد انواع روغن های صنعتی در کشتیرانی و صنایع دریایی، صنعت تولید سیمان، حمل و نقل هوایی، صنایع شیمیایی، داروسازی، صنایع غذایی، صنعت برق، چاپ و بسته بندی، صنایع فلزکاری، نساجی و… کاربرد دارند.

روغن های صنعتی با ویسکوزیته پایین با غلظت کم و ویسکوزیته بالا با غلظت بالا تولید می شوند. همچنین این نوع روغن ها عموما با پایه مینرال یا سنتتیک تولید شده که هر کدام جزییات منحصر به فردی دارند. روغن های سنتتیک عموما طول سن و پایداری بالاتری نسبت به روغن های مینرال دارند.

روان کننده ها یا روغن ها بیشتر برای کاهش ساییدگی مواد و در عین حال کاهش اتصال و اصطکاک استفاده می شوند. در برخی شرایط شدید، ممکن میباشد ضمن افزایش شرایط حرارتی، از مقاومت الکتریکی پیشگیری کرده و آن را کاهش دهند.

روان کننده ها به دلیل خواصی که دارند ایده آل هستند. این می تواند از خوردگی از هر دو سطح داخلی و خارجی که در آن اعمال می شود پیشگیری کند.

کیفیت دیگر روان کننده های صنعتی توانایی حمل انرژی حرارتی برای کاربردهای مختلف مشابه فلزکاری، خنک سازی دستگاه و گرمایش فرآیندی میباشد.

%name آشنایی با روغن صنعتی و کاربردهای آن

کاربردهای روغن صنعتی

روغن های صنعتی با پایه نفتی

روغن های صنعتی با پایه نفتی طیف استفاده گسترده ای از روغن های صنعتی مخصوص ماشین آلات داخل منزل و ماشین آلات صنعتی و استفاده های عمومی را دارند. روغن های صنعتی معمولاً در کوره های چکاندن نفت خام به دست می آیند و با گرفتن عناصر مضر مشابه گوگرد و فسفر و افزودن عناصری که خواص روغن را تندرستی می بخشد.

بیشتر بخوانید:  بیوگرافی اسدی طوسی شاعر و نویسنده ایرانی

افزودنی های روغن، موادی هستند مشابه که مقاومت روغن را در دمای بالا مستقر نگه می دارد و به پایداری ویسکوزیته کمک می کند و در نهایت سبب می شود که روغن های صنعتی با پایه نفتی در شرایط کاری مختلف خواص فیزیکی و شیمیایی خود را مستقر نگه دارند.

روغن های صنعتی بر پایه گیاهی

روغن های صنعتی بر پایه گیاهی همانطور که از نام آنها پیداست از فرآوری گیاهان خاص مشابه (کاستور، خردل و کلزا به دست می آید ) روغن های صنعتی بر پایه گیاهی به همراه افزودنی هایی که خواص روغن بر پایه گیاهی را تندرستی می بخشند فرآوری و تولید می شوند .

انواع روان کننده های صنعتی

4 طبقه بندی عمده روان کننده ها وجود دارد. آن ها هستند.

روان کننده های مایع

روان کننده های نیمه جامد

روان کننده های جامد

روان کننده های مصنوعی

هر دسته لیستی از روان کننده ها دارند که معمولاً استفاده می شوند.

%name آشنایی با روغن صنعتی و کاربردهای آن

نحوه ی استفاده از روغن های صنعتی

انواع روغن های صنعتی

‎روغن صنعتی، می تواند دامنه وسیعی را به خود اختصاص دهد به عنوان نمونه: روغن زنجیر، روغن دنده، روغن توربین، روغن برش، روغن های هیدرولیکی، روغن های نساجی، روغن سیلندر، روغن های گردشی، روغن های چند منظوره، روغن موتور دیزلی و بنزینی، روغن دنده، روغن دریایی، روغن های عکس زنگ و عکس خوردگی، روغن های کمپرسور، و غیره همگی در دسته روغن های صنعتی جای دارند.

روغن ها

روغن ها روان کننده های زیاد متداول و مایعات نازکی هستند که از زنجیرهای پلیمرهای طولانی با مواد افزودنی برای خواص اضافی مختلف ساخته شده اند.

روان کننده های روغن بیشتر در لولاها، یاتاقان ها، نگهداری وسیله و تیغه های تراش استفاده می شوند.

هنگامی که می خواهید چیزی را روغن کاری کنید بدون سوا کردن اجزای آن، می توانید این کار را انجام بدهید. اما در استفاده از گریس، باید آن اجزا از هم سوا شوند.

بهتر میباشد سطحی که روغن کاری شده میباشد در معرض گرد و گردوخاک و کثیفی قرار نگیرد. زیرا سبب چسبناک شدن و اصطکاک بیشتر می شود. در صورتی که می خواهید سطحی پاک نگه داشته شود نباید از روغن کاری استفاده کرد زیرا روغن گرانروی کمی دارد و در عملکرد متمایل‌شدن به چکه کردن دارد. هنگامی که سطح در معرض آب یا هر چیزی میباشد که می تواند روغن را بشوید، از آن استفاده نکنید، زیرا خیلی مقاومت نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید:  نکته هایی مهم برای انتخاب رشته دانشگاه

مواد افزودنی رایج حاوی آنتی اکسیدان ها، برای پیشگیری از اکسید شدن روغن، بازدارنده های خوردگی برای پیشگیری از خوردگی قطعات و مواد شوینده برای پیشگیری از کف کردن رسوبات میباشد. تصفیه این زنجیرهای طولانی به سختی از بین سطوح انجام می شود و سبب می شود روغن ها به عنوان یک بازدارنده لغزنده بین آنها مفید واقع شوند. وزن روغن توسط ویسکوزیته (گرانروی) آن معین‌کردن می شود. هرچه شمار کمتر باشد، روغن شل تر و به آسودگی تحرک می کند.

%name آشنایی با روغن صنعتی و کاربردهای آن

آشنایی با گریس و کاربردهای آن

گریس

گریس ها با استفاده از روغن و مخلوط کردن با مواد غلیظ کننده تهیه می شوند.

از گریس ها بیشتر در چرخ دنده ها، بلبرینگ ها، زنجیرها و اتصالات استفاده می شود. سه نوع گریس وجود دارد یعنی گریس سفید لیتیوم، گریس دریایی و گریس سیلیکون. گریس ها دامنه وسیعی از دما ، سرعت و بار را پوشش می دهند.

در صورت نیاز به روغن کاری برای ماندگاری و چسبیدن به سطح برای مدت طولانی و هنگامی که می خواهید محتویاتی مشابه آب و گرد و گردوخاک را از بین ببرید، می توان از گریس استفاده کرد. این موارد همچنین می توانند در مواقعی که به ندرت از دستگاه استفاده می کنید استفاده شوند، به همین دلیل ممکن میباشد روغن کاری آن را فراموش کنید.

گریس ها در صورت داشتن مکانیزم های ریز یا سریع، که در آن گریس غلیظ مقاومت زیادی ایجاد می کند، مناسب نیستند. هنگامی که سرعت نمی خواهید از آنها استفاده کنید.

هنگام تحرک قطعات، گریس به اطراف آن تحرک می کند، بنابراین اگر می خواهید وسیله ای پاک بماند استفاده از گریس گزینه ی مناسبی نیست.

گریس ها همچنین ممکن میباشد حاوی ذرات روانکاری اضافی مشابه گرافیت، دی سولفید مولیبدن یا پلی تترا فلورو اتیلن (تفلون) باشند.

گریس ها علاوه بر خاصیت روانکاری روغن ها خاصیت چسبندگی دارندکه سبب می شود روان کننده بهتر به سطح بچسبد. گریس ها همچنین می توانند به عنوان مانعی عمل کنند و از سطوح در مساوی آلودگی هایی که سبب خوردگی و آسیب به آنها می شوند محافظت می کنند. مشابه روغن ها، گریس ها می توانند از طیف وسیعی از قوام باشند.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

شرایط نگهداری و پرورش درخت پالونیا

درخت پالونیا معرفی درخت پالونیا درخت پالونیا یکی از زیباترین درختان در هنگام گلدهی می …